Öka din inre styrka i sommar med Mindworkout!

Så här i semestertider vill vi gärna dela med oss av några av våra favoritverktyg inom mental träning. Du får även ett mentalt träningspass i sommarpresent.

Vi vill passa på att TACKA alla våra kunder och medlemmar för att ni valt att samarbeta med Mindworkout – för att skapa en ännu bättre mental hälsa och hållbar prestation!

Häng med på utmaningen i sommar: ”En mindful kaffe”

Det är lätt hänt att vi kommer ur goda vanor under sommarsemestern. Vi tänker tvärtom!

Vill du också ta hand om dig själv lite extra i sommar? Häng på vår sommarutmaning! Träna hjärnan med 5 minuters avslappnande Mindworkout-pass på morgonen. Passet heter “En Mindful kaffe” och passar bra som en mental morgonboost. Njut av ditt kaffe eller te med alla dina sinnen. Skapa en magisk sommardag med några favoritverktyg: Medveten närvaro, Kroppsscanning, Tacksamhet och avsluta med att sätta din Intention för dagen.

Passet är inspelat, så du tränar när du vill.

Vill du också träna hjärnan med En Mindful kaffe? VARSÅGOD, VI BJUDER HÄR!

Har du redan medlemskap i Mindworkout gym går du enkelt in i Wondr-appen under
inspelat.

4 kraftfulla verktyg för ökad mental styrka

Våra fyra mentala träningsverktyg – Medveten närvaro, Kroppsscanning, Tacksamhet och
Sätta din Intention – är alla användbara för att öka medvetenheten, främja välbefinnandet
och förbättra den mentala hälsan. Här är en beskrivning av varje verktyg och hur du tränar
dem. Alla verktyg finns med i Mindworkout-passen “En mindful kaffe 5 min” här.

1. Medveten närvaro: Skapa inre ro och självinsikt
För att träna medveten närvaro kan du börja med att sätta av några minuter varje dag för att
observera dina tankar, känslor och kroppsliga upplevelser utan att döma dem, genom att
fokusera på exempelvis andning eller helt enkelt vara medveten om dina tankar och känslor
utan att fastna i dem. Genom regelbunden träning kan du gradvis utöka din förmåga att vara
medvetet närvarande i alla aspekter av ditt liv.

2. Kroppsscanning: Släpp spänningar och stress
Ett utmärkt sätt att träna upp din medvetna närvaro är genom att känna efter hur det känns i
olika delar av din kropp, så kallad kroppsscanning. Flytta din uppmärksamhet från en
kroppsdel till en annan och observera kroppsliga förnimmelser. Genom att vara medveten
om dessa förnimmelser kan du medvetet välja att förändra och exempelvis släppa på
spänningar. Kroppsscanning har dessutom fördelen att den påverkar kroppen fysiskt: När du
riktar uppmärksamheten till kroppen aktiveras automatiskt kroppens lugn- och ro system
vilket bidrar till att sänka stressen.

3. Tacksamhet: Upplev mer lycka och tillfredsställelse
Tacksamhet handlar om att vara medveten om och uppskatta de positiva sakerna i ditt liv.
Du kan träna tacksamhet genom att regelbundet reflektera över och skriva ner saker du är
tacksam för i ditt liv. Det kan vara stora eller små saker, som relationer, hälsa, naturen, eller
erfarenheter. Forskning visar att tacksamhet över naturupplevelser är extra kraftfullt.
Det främjar positiva känslor som glädje, tillfredsställelse och ökad lycka. Träning i
tacksamhet kan bidra till att förändra ditt tankesätt och fokusera på det som är bra istället för
det som saknas eller är negativt. Tacksamhet kan också fungera som en genväg från ett
negativt tillstånd till välbefinnande.

4. Sätta din intention: Tydligare fokus och riktning mot dina mål
Att sätta din intention innebär att medvetet bestämma vad du vill uppnå eller fokusera på i
ditt liv. Vi hjälper vår hjärna genom att vara tydligare. Genom att tydligare formulera dina
intentioner och önskningar kan du rikta din energi och fokusera på att uppnå dem. Att
skriva ner formuleringarna gör det ännu tydligare för hjärnan. Det kan bidra till att öka
motivationen och skapa en känsla av syfte och riktning.

Ordet intention är ett ödmjukt begrepp som ger de flesta en positiv känsla av en riktning med
utrymme för ett lärande. Ordet mål kan vara mer förknippad med prestation och
demotiverande press för en del människor. Reflektera över vad du vill uppnå inom olika områden av ditt liv och formulera tydliga intentioner.

Genom att integrera dessa verktyg i din dagliga rutin kan du åstadkomma mer av det du önskar, stärka din mentala hälsa, och öka ditt välbefinnande på lång sikt.

Till hjälp för denna daglig rutin har vi utformat Mindworkout-passet “En Mindful kaffe” som
innehåller alla dessa verktyg!

Upptäck kraften i Self-Compassion

Många av oss upplever onödigt mycket självkritik, stress, oro och har höga krav på oss själva?
Då kan 8-veckors Mindful Self-Compassion kurs (MSC) vara något för dig.

MSC-kursen är utvecklat av psykologiprofessor Kristin Neff, tillsammans med Christopher Germer, psykolog och psykoterapeut.

Här kan du läsa mer om kursen.

 

“MSC har påverkat hela mitt förhållningssätt till mig själv och omvärlden… jag har ett mycket klokare och skönare sätt att möta stress och motgångar på.”
Sagt av MSC-deltagare

 

Varför är Self-Compassion så aktuellt just nu?

I modern tid har det forskats* mycket på Self-compassion (svensk översättning: Medkänsla).
Self-compassion har visat sig passar extra bra som verktyg för utmaningarna i det moderna
samhället. Vår hjärna reagerar med stress på det oändliga inflödet av perfekta ideal som
möter oss via våra skärmar hela dagarna. Hjärnan är konstruerad för att möta en mindre
flock av människor. Men i det moderna livet behöver hjärnan ofta relatera till lika många
människor under en dag som grottmänniskan gjorde under en hel livstid. Och alla dessa
människor och ideal JÄMFÖR hjärnan oss själva emot helt automatiskt. Vi kommer oftast
till korta i dessa jämförelser och det skapar psykologiskt lidande och gör att vår stressrespons är påslagen alltför ofta (alltid?).

Self-compassion ger verktyg för att hantera stress, svåra känslor och resiliens att möta
utmaningar. Medkänsla ger också kraft att utvecklas och åstadkomma mer av det vi önskar i
livet. Self-compassion hjälper oss att leva och arbeta MED våra hjärnor och kroppar, istället för att arbeta MOT.

De flesta av oss känner medkänsla med en god vän som har det svårt. Hur skulle det vara
att ta emot samma vänliga uppmärksamhet när du själv behöver det som mest?

Intresserad av att anmäla dig till kursen redan nu? Klicka här 

(*) Neff, Long et al. 2018; Barnard & Curry 2011; MacBeth & Gumley 2012; Zessin Dickhauser & Garbade 2015; Anderson et al. 2021.

 

Vi önskar dig en ljuvlig sommar!

Caroline Spännar och Mindworkout-team