shutterstock_644872195_new color.jpg

aktuella Boktips

9789113089089_200x_halsobalansen-4-nycklar-till-ett-battre-liv-hur-du-vilar-ater-tranar-och-sover-dig-friskare.jpeg

Hälsobalansen, Rangan Chatterjee

Vi vet egentligen exakt vad vi behöver göra för att må bättre, men väldigt få av oss gör det. Boken bygger på de fyra hälsonycklarna Vila, Mat, Rörelse och Sömn. Att hitta balansen mellan de fyra nycklarna - inte sträva efter perfektion inom de enskilda nycklarna - är grunden till en god hälsa. Enkla och inspirerande steg som lätt blir till en daglig rutin! (Norstedts)

9789127137936_200x_sjalvmedkansla-hur-du-kan-stoppa-sjalvkritik-och-forbattra-relationen-till-dig-sjalv-och-andra.jpeg

Självmedkänsla av Agneta Lagerkrantz

Allt mer forskning visar hur bra vi mår av att vara vänliga mot oss själva. Självmedkänsla det är att stötta sig själv i motgångar istället för att reagera med hård inre kritik eller kräva av sig själv att vara perfekt i alla lägen.
Självkritik aktiverar vårt kamp-flyktsystem, medan självmedkänsla, self-compassion, sätter igång systemet för samhörighet och tillit. Agneta Lagercrantz beskriver hur du kan upptäcka din inre kritiker och hur du kan öva dig i självmedkänsla. (Natur & Kultur)

9789174247961_200x_skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda.jpeg

Skärmhjärnan, Anders Hansen

Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid! Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar - med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. (Bonnier Fakta)

Aktuellt Mindworkoutpass

För personal inom Studium och Yrgo, Göteborgs stad.

Här får du tillgång, för eget bruk, till en guidad inspelning av ert senaste Mindworkoutpass. Du når det här fram till att nästa pass i ert schema guidas då ljudfilen här byts till det passet. Att kunna tränas om och om igen.

Passen är utformade av erfarna specialister (psykologer, coacher, mentala tränare, mindfulnesshandledare) och du guidas genom passet av en professionell instruktör. Ju mer du tränar på de här olika mentala teknikerna desto bättre blir du på att använda dom för att hantera stress och andra utmaningar i vardagen.

Gör så här:

  • Boka av 30 minuter för dig själv.

  • Sätt dig på en plats där du kan vara ostörd under hela passet.

  • Vi rekommenderar att du utför övningen sittande på en stol.

  • Ha en penna och ett anteckningsblock tillhands, i några av passen behöver du skriva.

  • Du deltar via en dator, läsplatta eller smartphone - endast ljudinspelning.

  • Lyssna gärna med hörlurar.

Att släppa taget om onödig stress och tankar. Återhämtning för hjärnan, stärker din tankeförmåga och  läkning av kroppens naturliga funktion. Få en avslappnad inre skärpa inför resten av dagen. Baseras på en enkel form av mindful yoga som genomförs i vanliga kontorskläder och sittande på en stol. Sammanställt för Mindworkout av Sam Aziz som också guidar passet här.

Välkommen också till LinkedIn-gruppen Fredagskicken!

Varje fredag kommer vi där att lyfta fram något som inspirerar oss själva och som vi vill dela med oss av. Och även få ta del av dina och andras erfarenheter.

Det kan handla om allt från hjärnkunskap, mentala verktyg, coachande frågor till citat från deltagare. Vi vill peppa, motivera och inspirera många till att öka nyttan av mental träning för att hantera stress, förändringar och anta utmaningar i sin vardag. Hela tiden för att må bra och lyckas med det man vill.

Att träna mentalt är lika viktigt som att träna fysiskt, för hantering av vardagens utmaningar!

#avspändskärpa #hjärnsmart #mentalträning