shutterstock_644872195_new color.jpg

aktuella Boktips

9789113089089_200x_halsobalansen-4-nycklar-till-ett-battre-liv-hur-du-vilar-ater-tranar-och-sover-dig-friskare.jpeg

Hälsobalansen, Rangan Chatterjee

Vi vet egentligen exakt vad vi behöver göra för att må bättre, men väldigt få av oss gör det. Boken bygger på de fyra hälsonycklarna Vila, Mat, Rörelse och Sömn. Att hitta balansen mellan de fyra nycklarna - inte sträva efter perfektion inom de enskilda nycklarna - är grunden till en god hälsa. Enkla och inspirerande steg som lätt blir till en daglig rutin! (Norstedts)

9789127137936_200x_sjalvmedkansla-hur-du-kan-stoppa-sjalvkritik-och-forbattra-relationen-till-dig-sjalv-och-andra.jpeg

Självmedkänsla av Agneta Lagerkrantz

Allt mer forskning visar hur bra vi mår av att vara vänliga mot oss själva. Självmedkänsla det är att stötta sig själv i motgångar istället för att reagera med hård inre kritik eller kräva av sig själv att vara perfekt i alla lägen.
Självkritik aktiverar vårt kamp-flyktsystem, medan självmedkänsla, self-compassion, sätter igång systemet för samhörighet och tillit. Agneta Lagercrantz beskriver hur du kan upptäcka din inre kritiker och hur du kan öva dig i självmedkänsla. (Natur & Kultur)

9789174247961_200x_skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda.jpeg

Skärmhjärnan, Anders Hansen

Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid! Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar - med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. (Bonnier Fakta)

Kopia av Mindworkout_logo_RGB_stående.png

En riktigt skön sommar önskar vi dig!

Hälsningar Team Mindworkout i samarbete med ledningen för Studium och Yrgo, Göteborgs stad.

Mindworkout under sommaren

För personal inom Studium och Yrgo, Göteborgs stad.

Här får du tillgång till, för eget bruk, ett urval av de Mindworkoutpass som har guidats hos Studium & Yrgo under våren 2019. De fyra passen som ligger här nu har du tillgång till fram till den 31 augusti 2019. Att kunna tränas om och om igen!

Passen är utformade av erfarna specialister (psykologer, coacher, mentala tränare, mindfulnesshandledare) och du guidas genom passet av en professionell instruktör. Ju mer du tränar på de här olika mentala teknikerna desto bättre blir du på att använda dom för att hantera stress och andra utmaningar i vardagen.

Gör så här:

  • Boka av 30 minuter för dig själv. Eller 10 min för det kortare passet :-)

  • Sätt dig på en plats där du kan få vara ostörd under hela passet.

  • Ha en penna och ett anteckningsblock tillhands, i några av passen behöver du skriva.

  • Du deltar via en dator, läsplatta eller smartphone - endast ljud.

  • Lyssna gärna med hörlurar.

  • Tips: Gör ett bokmärke eller spara länken som en “app” på din telefons hemskärm så hittar du lätt tillbaka hit. Bestäm dig för en egen rutin, boka in tid och lägg in påminnelser som passar, så ger du dig själv många välgörande träningsstunder.

“Målskillnad - målmedveten” Bli medveten om mål, vad vi vill, vad vi vill förändra och vad vi vill bevara. Ge underlag för att kunna prioritera när det gäller våra mål. Komma igång med minst ett mål. Ett pass som ger såväl avspänning som energi och motivation. (för Mindworkout av Hans Blücher, Coachinhead) Anteckningsblock (minst A5 storlek) & penna behövs!

“Mental grundträning” Grunden i mental träning är att slappna av fysiskt och att stilla tanken. Att nå en slags avspänd koncentration. Släpper på spänningar och ger djup återhämtning. Ger vår hjärna möjlighet att ladda nya krafter för att vara på topp. Här tränar du på muskulär avslappning och meditation med fokus på gynnsam känsla. Ju mer vi tränar desto snabbare och enklare kan vi enkelt väva in det i vardagen. (för Mindworkout av Gunilla Hamrin, Espiro)

“Mental kondition med SOAS” En av nycklarna till mental styrka är det vi kan kalla ”att vara robust” (resilience på engelska). Det kan handla om att stå ut och ta det lugnt mitt i situationens känslomässiga påfrestningar. Passet introducerar en tankemodell för hur vi påverkas i svåra situationer och ett verktyg för att bli bättre på att bemästra våra reaktioner, innan vi väljer hur vi vill gå vidare. (för Mindworkout av Hans Blücher, CoachInhead). Papper & penna behövs.

Vi använder vår fantasi och hjärnans starka visuella centra för öka vår förmåga att lyckas med det vill. Visualisering är beprövat effektivt och används ofta inom sportpsykologin samt inom psykologisk behandling och coaching. Vår förmåga att föreställa oss är så stark, att hjärnan ofta inte kan skilja mellan fantasi och verklighet. Det är det som kan göra skräckfilmen riktigt ruggig och nervositeten innan tandläkarbesöket svår att hantera. Vi kan som tur är även vända detta till vår fördel genom att föreställa oss – visualisera det vi vill ha, det vi vill känna och hur vi vill att saker ska hända. Trots att det heter visualisering, handlar det om att använda så många sinnen som möjligt, inte bara synen.