shutterstock_644872195_new color.jpg
 

några AKTUELLA Boktips som också kan inspirera

Hon, han och hjärnan av Marcus Heilig (Natur & Kultur).

När hjärnforskaren Markus Heilig inte kunde svara sina döttrar tydigt om könsskillnader i hjärnan avsatte ha ett år för att studera dedtta. Boken är resultatet. Olikheterna i hjärnans kopplingsmönster är en påtaglig skillnad.

Sömn, sömn, sömn av Christian Benedict och Minna Tunberger (Bonnier fakta)

Med gedigen forskarkunskap, bra flyt i språket och fina illustrationer av SaraMara blir det extra lätt att ta till sig ny kunskap om de mekanismer som styr sömnen. I boken Sömn, sömn, sömn finns allt du behöver veta om detta viktiga ämne, som är högaktuellt i en tid när stress, stillasittande och smarta telefoner får oss att sova allt sämre. Och du får insikter i hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och dina känslor hör ihop med din sömn.

Mindfulness i hjärnan av Åsa Nilsonne (Natur & Kultur)

Din uppmärksamhet är antagligen ditt vassaste redskap för att påverka ditt liv, men du måste lära dig hur du ska använda den på bästa sätt. Med hjälp av neurovetenskapen förstår vi allt bättre vilka delar i hjärnan som arbetar när vi tränar mindfulness och varför det fungerar. Åsa Nilsonne är psykiater och senior professor i medicinsk psykologi vid KI samt författare till en rad uppmärksammade böcker.

Aktuellt Mindworkoutpass

För personal inom Studium och Yrgo, Göteborgs stad.

Här får du tillgång, för eget bruk, till en guidad inspelning av ert senaste Mindworkoutpass. Du når det här fram till att nästa pass i ert schema guidas då ljudfilen här byts till det passet. Att kunna tränas om och om igen. Repetition “är kunskapens moder” (eller… ;-)

Med start i december 2018 kommer du i 10 olika Mindworkoutpass under vintern och våren att kunna träna på mentala tekniker och återhämtning för att förebygga stressrelaterad ohälsa och för att få ökat välbefinnande. Passen är utformade av erfarna specialister (psykologer, coacher, mentala tränare, mindfulnesshandledare) och du guidas genom passet av en professionell instruktör.

Att träna mentalt är lika viktigt som att träna fysiskt, för hantering av vardagens utmaningar!

Gör så här:

  • Boka av 30 minuter för dig själv.

  • Sätt dig på en plats där du kan vara ostörd under hela passet.

  • Vi rekommenderar att du utför övningen sittande på en stol.

  • Ha en penna och ett anteckningsblock tillhands, i några av passen behöver du skriva.

  • Du deltar via en dator, läsplatta eller smartphone - endast ljudinspelning - lyssna gärna med hörlurar.

andning.jpg