Tips för bättre sömn

Vi får ofta frågor från deltagare angående sömn, då många är bekymrade över sin sömn i en alltmer pressad vardag. 

Mental träning är en viktig del och är ett användbart verktyg för bättre sömn. 

I boken Sömn, sömn, sömn, skriven av Christian Benedics (läkare och en auktoritet inom ämnet sömn) finns allt du behöver veta om detta viktiga ämne, som är högaktuellt i en tid när stress, stillasittande och telefoner får oss att sova allt sämre. (Bonnier fakta)

Varför är det alltfler som har sömnproblem?

– “En anledning är den digitala revolutionen men även andra livsstilsfaktorer såsom mindre dagsljus, att vi äter huvudmålet sent och tränar för sent”, säger Christian Benedict.

Nästan allt hänger samman med sömn - prestation, kreativitet och minne, men även immunförsvar, känslor och vikt.

En sak som han tar upp i sin bok - särskilt relevant för dig som är högpresterare - är muskelspänningens avgörande inverkan på sömn

Nedan är våra bästa tips för bättre sömn. Detta är vad vi själva på Mindworkout gillar att göra, med inspiration från boken Sömn, sömn, sömn: 

  • Yin-yoga, allra helst med vår instruktör Sam Aziz

  • Medveten andning 

  • Meditationer med Kroppsscanning (Finns i appar och på Youtube)

  • Mindworkout-pass som ger effektiv muskelavspänning  (Ex sömnpasset, mental träning grund, effektiv stresshantering)

  • Qigong (Var noga med var du väljer att träna Qigong. Vi själva har valt att träna i Qigong)

Genom detta ger du hjärnan återhämtning. Som Christian även menar, att det handlar om att ta tillvaran på återhämtning vid sömnproblem.