Din hjärna kommer att tacka dig.

Välkommen till en välförtjänt micropaus. Här hittar du några smakprov av våra kortaste pass, helt kostnadsfritt, för dig att ta en naggande god paus från allt som snurrar i vardagen. Välj en plats där du får vara ostörd under pausen. Sitt eller stå i en avspänd position, med rak rygg, båda fotsulorna i parallella i golvet och låt händerna vila bekvämt. Lyssna gärna i hörlurar och med slutna ögon. Så får du en fokuserad stund för dig själv med god återhämtning.

Andrum - 4 min    Andrum är en kort guidad meditation som du med fördel kan göra om du känner dig stressad, splittrad, eller bara behöver stanna upp för att "få koll på läget".   Övningen går i tre steg:   1. Att öppna upp för vad som pågår just nu; i tankar, känslor och i kroppen.  2. Att samla uppmärksamheten till andningen, igen och igen.  3. Att vidga uppmärksamheten till att vara närvarande här och nu, med vad som än pågår i kroppen.   Lyssna till andrum>>>

Andrum - 4 min

Andrum är en kort guidad meditation som du med fördel kan göra om du känner dig stressad, splittrad, eller bara behöver stanna upp för att "få koll på läget".

Övningen går i tre steg:

1. Att öppna upp för vad som pågår just nu; i tankar, känslor och i kroppen.

2. Att samla uppmärksamheten till andningen, igen och igen.

3. Att vidga uppmärksamheten till att vara närvarande här och nu, med vad som än pågår i kroppen.

Lyssna till andrum>>>

SOAS - 5 min    SOAS är ett verktyg inom mindfulness. En förkortning som hjälper hjärnan att träna på att bli mer medveten om vad som händer, så vi kan fatta medvetna beslut i stället för att bara reagera automatiskt.  När vi mediterar pågår SOAS hela tiden. Vi stannar upp i görandet och går in i meditationen som handlar om att göra sig medveten om det som pågår här och nu.   S tanna upp .    O bservera.   A cceptera.   S vara   eller   Släpp.  Prova att använda dig av SOAS i olika situationer, några gånger varje dag. Reflektera och notera NÄR du gjort det och HUR du upplevde det, i olika situationer.   Lyssna till SOAS >>>

SOAS - 5 min

SOAS är ett verktyg inom mindfulness. En förkortning som hjälper hjärnan att träna på att bli mer medveten om vad som händer, så vi kan fatta medvetna beslut i stället för att bara reagera automatiskt.

När vi mediterar pågår SOAS hela tiden. Vi stannar upp i görandet och går in i meditationen som handlar om att göra sig medveten om det som pågår här och nu.

Stanna upp.

Observera.

Acceptera.

Svara eller Släpp.

Prova att använda dig av SOAS i olika situationer, några gånger varje dag. Reflektera och notera NÄR du gjort det och HUR du upplevde det, i olika situationer.

Lyssna till SOAS >>>

Medveten andning - 10 minuter    Vill du prova en lite längre övning (ca 10 min), med fokus på andningen kan du göra det här  10 min sittande meditation (fokus på andning)  Det medvetna andetaget aktiverar Vagusnerven, chefen över vårt lugn-och-ro system, Parasympatikus. Nerven utgår från hjärnstammen och har kontakt med de flesta organ.   När signaler sänds till hjärnan, via Vagusnerven, att det är lugnt, det är ingen fara, ja då minskar hjärnan utsöndringen av stresshormoner och signalerar till hjärtat att det ska slå i en lugn och jämn takt. Ett naturligt sätt för kroppen att hantera stress.   Lyssna till medveten andning >>>

Medveten andning - 10 minuter

Vill du prova en lite längre övning (ca 10 min), med fokus på andningen kan du göra det här

10 min sittande meditation (fokus på andning)

Det medvetna andetaget aktiverar Vagusnerven, chefen över vårt lugn-och-ro system, Parasympatikus. Nerven utgår från hjärnstammen och har kontakt med de flesta organ.

När signaler sänds till hjärnan, via Vagusnerven, att det är lugnt, det är ingen fara, ja då minskar hjärnan utsöndringen av stresshormoner och signalerar till hjärtat att det ska slå i en lugn och jämn takt. Ett naturligt sätt för kroppen att hantera stress.

Lyssna till medveten andning >>>