Länsförsäkringar Östgöta - 1485x445.png

Veckans Mindworkoutpass

För alla medarbetare i Länsförsäkringar Östgöta

Här får du tillgång till en guidad inspelning av veckans Mindworkoutpass. Passet är tillgängligt till kommande måndag då det byts ut till ett nytt pass. Du kan alltså träna passet om och om igen under denna vecka.

Anmälan ska alltid göras innan via Sharepoint Tack!

Gör så här:

  • Boka in 30 minuter i grupp med dina kollegor, eller för dig själv.

  • Välj en plats där du under hela passet kan vara ostörd och gärna blunda.

  • Vi rekommenderar att du utför övningen sittande på en stol.

  • Du deltar via en dator, läsplatta eller smartphone - endast ljud att lyssna till.

  • Lyssna gärna med hörlurar om du tränar passet på egen hand.

  • Ha en penna och ett anteckningsblock tillhands, i några av passen behöver du skriva.

Kom ihåg att också svara på enkäten via den röda knappen – efter att du har gjort passet!

Veckans pass “MENTAL GRUNDTRÄNING MED POSITIV KÄNSLA”:

Grunden i mental träning är att slappna av fysiskt och att stilla tanken. Att nå en slags avspänd koncentration. Släpper på spänningar och ger djup återhämtning. Ger vår hjärna möjlighet att ladda nya krafter för att vara på topp. Muskulär avslappning och meditation med fokus på gynnsam känsla. Ju mer vi tränar på det desto snabbare och enklare kan vi enkelt väva in det i vardagen. Passet skapat för Mindworkout av Gunilla Hamrin, coach & mental tränare, Espiro. Guidas av instruktör i Mindworkout.

Fördel att du har penna och litet anteckningsblock med dig.

Nedanför filmen hittar du också de två senaste veckornas Mindworkoutpass i schemat för Länsförsäkringar Östgöta. Passen är gjorda för att repeteras. Repetition hjälper dig och din hjärna att på egen hand kunna använda verktygen i vardagens utmaningar.

EXTRA TIPS från coachen!

Kika gärna före eller efter träningspasset (1 min)

Vandrar dina tankar iväg under övningarna? Bra, då är du helt normal. Men du kan träna på att bättre behålla ditt fokus där du vill att det ska vara. Kika på Carolines tips här.

shutterstock_644872195_new color.jpg

aktuella BOKTIPS

9789127824447_medium_distraherad.jpeg

Distraherad: Hjärnan, skärmen och krafterna bakom, Sissela Nutley

Vi kollar mobilen hundratals gånger om dagen, bråkar med våra barn om skärmtid och svarar på jobbfrågor så fort det plingar till. När digitala tjänster tävlar om vår tid ställs högre krav än någonsin på hjärnans förmåga att hålla fokus och inte bli distraherad eller bortdribblad i hörn där vi inte mår bra av att vara.

Sissela Nutley är hjärnforskare och skriver om hjärnans formbarhet och grundläggande förutsättningar t ex om hjärnans behov av stimulansfri tid för återhämtning och om hjärnans biologiska sårbarheter. Hon ger också vägledning till den som undrar: Vad gör jag nu då? (Natur & Kultur)

9789174247961_200x_skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda.jpeg

Skärmhjärnan, Anders Hansen

Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid! Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar - med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. (Bonnier Fakta)

9789127137936_200x_sjalvmedkansla-hur-du-kan-stoppa-sjalvkritik-och-forbattra-relationen-till-dig-sjalv-och-andra.jpeg

Självmedkänsla, Agneta Lagerkrantz

Allt mer forskning visar hur bra vi mår av att vara vänliga mot oss själva. Självmedkänsla det är att stötta sig själv i motgångar istället för att reagera med hård inre kritik eller kräva av sig själv att vara perfekt i alla lägen.
Självkritik aktiverar vårt kamp-flyktsystem, medan självmedkänsla, self-compassion, sätter igång systemet för samhörighet och tillit. Agneta Lagercrantz beskriver hur du kan upptäcka din inre kritiker och hur du kan öva dig i självmedkänsla. (Natur & Kultur)

9789127144699_200x_mindfulness-i-hjarnan.jpeg

Mindfulness i hjärnan, Åsa Nilsonne

Kunskapen om hjärnan är minst sagt ofullständig, men den växer hela tiden, då duktiga forskare hela tiden utforskar och utvecklar metoder och tester. Vi blir hela tiden bättre på att matcha olika delar av hjärnan med de arbetsuppgifter den utför - på så sätt börjar vi förstå hur hjärnan sköter och missköter sig. Vi börjar förstå hur känsligt vår hjärna läser av vår miljö och hur den formas av sina upplevelser.

Åsa Nilsonne, författare till boken “Mindfulness i hjärnan”, är en av flera som introducerade mindfulness i Sverige. I boken berättar hon om arbetsplatsen hjärnan och om modern neuropsykologi.