Länsförsäkringar Östgöta - 1485x445.png

Veckans Mindworkoutpass

För alla medarbetare i Länsförsäkringar Östgöta

Här får du tillgång till en guidad inspelning av veckans Mindworkoutpass. Passet är tillgängligt till kommande måndag då det byts ut till ett nytt pass. Du kan alltså träna passet om och om igen under denna vecka.

Anmälan ska alltid göras innan via Sharepoint Tack!

Gör så här:

  • Boka in 30 minuter i grupp med dina kollegor, eller för dig själv.

  • Välj en plats där du under hela passet kan vara ostörd och gärna blunda.

  • Vi rekommenderar att du utför övningen sittande på en stol.

  • Ha en penna och ett anteckningsblock tillhands, i några av passen behöver du skriva.

  • Du deltar via en dator, läsplatta eller smartphone - endast ljud att lyssna till.

  • Lyssna gärna med hörlurar om du tränar passet på egen hand.

Kom ihåg att också svara på enkäten via den röda knappen – efter att du har gjort passet!

Kort om denna veckans pass:

Grunden i mental träning är att slappna av fysiskt och att stilla tanken. Att nå en slags avspänd koncentration. Det här Mindworkoutpasset hjälper dig att släppa på spänningar och få en djup återhämtning. Ger hjärnan möjlighet att ladda nya krafter för att vara på topp. Muskulär avslappning och meditation med fokus på gynnsam känsla. Ju mer vi tränar på det desto snabbare och enklare kan vi enkelt väva in det i vardagen. Fördel att du har penna och litet anteckningsblock tillhands. Passet är skapat för Mindworkout av Gunilla Hamrin, Espiro

EXTRA TIPS från Mindworkout-coachen:

Kika på den korta videon här nedanför, före eller efter träningspasset (3,5 min)

Tre områden inom mental träning som är extra viktiga för att hantera och förebygga stress: ÅTERHÄMTNING. FÖRHÅLLNINGSSÄTT. MÅL

En del i Hälsoresan i Länsförsäkringar Östgöta

Syftet är att alla medarbetare ska få fler verktyg till förebyggande satsning på hälsa och produktivitet. Den här serien av schemalagda korta Mindworkoutpass, mentala gruppträningspass, är ett enkelt, praktiskt sätt för hela organisationens medarbetare och ledare att få stöd till regelbunden återhämtning i vardagens press och utmaningar.

Genom att träningen sker i grupp bidrar det till en gemensam positiv upplevelse som stärker arbetskulturen och hjälper varandra att stödja och motivera till hälsosam vardag. Passen är tidseffektiva och ger kvalitativ återhämtning på kort tid. Passen är fristående från varandra och förutsätter inga förkunskaper, förberedelser eller ombyte. Passen är utformade av erfarna specialister, innehåller beprövade metoder som är utvalda för att de passar de allra flesta och guidas av erfarna instruktörer.

Ju mer du tränar på de här olika mentala teknikerna desto bättre blir du på att använda dom i din vardag, t ex för att hantera stress och andra utmaningar.

För att må bra och lyckas med det du vill, långsiktigt hållbart!

shutterstock_644872195_new color.jpg

aktuella BOKTIPS

9789174247961_200x_skarmhjarnan-hur-en-hjarna-i-osynk-med-sin-tid-kan-gora-oss-stressade-deprimerade-och-angestfyllda.jpeg

Skärmhjärnan, Anders Hansen

Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid! Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar - med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. (Bonnier Fakta)

9789127137936_200x_sjalvmedkansla-hur-du-kan-stoppa-sjalvkritik-och-forbattra-relationen-till-dig-sjalv-och-andra.jpeg

Självmedkänsla, Agneta Lagerkrantz

Allt mer forskning visar hur bra vi mår av att vara vänliga mot oss själva. Självmedkänsla det är att stötta sig själv i motgångar istället för att reagera med hård inre kritik eller kräva av sig själv att vara perfekt i alla lägen.
Självkritik aktiverar vårt kamp-flyktsystem, medan självmedkänsla, self-compassion, sätter igång systemet för samhörighet och tillit. Agneta Lagercrantz beskriver hur du kan upptäcka din inre kritiker och hur du kan öva dig i självmedkänsla. (Natur & Kultur)

9789127144699_200x_mindfulness-i-hjarnan.jpeg

Mindfulness i hjärnan, Åsa Nilsonne

Kunskapen om hjärnan är minst sagt ofullständig, men den växer hela tiden, då duktiga forskare hela tiden utforskar och utvecklar metoder och tester. Vi blir hela tiden bättre på att matcha olika delar av hjärnan med de arbetsuppgifter den utför - på så sätt börjar vi förstå hur hjärnan sköter och missköter sig. Vi börjar förstå hur känsligt vår hjärna läser av vår miljö och hur den formas av sina upplevelser.

Åsa Nilsonne, författare till boken “Mindfulness i hjärnan”, är en av flera som introducerade mindfulness i Sverige. I boken berättar hon om arbetsplatsen hjärnan och om modern neuropsykologi.